Verktygslåda för varumärkesutveckling & marknadskommunikation

Checklista

Att jobba strategiskt med din varumärkesutveckling och marknadskommunikation kan kännas alldeles, alldeles underbart och inspirerande. Eller som ett oerhört, oöverstigligt hinder där du inte vet i vilken ände du ska börja. Men det behöver inte vara så. Som så mycket annat här i livet, som till exempel att måla om ett rum, är grundarbetet det viktigaste och det som tar mest tid. Men när du har gjort grundjobbet och har en plan på plats, går det (nästan) av sig självt.

Här följer en enkel checklista bestående av några frågor du kan använda för att göra en enkel självskattning om var din verksamhet befinner sig just nu inom er varumärkesutvecklings- och marknadskommunikationsprocess.

Grunden

Det börjar alltid med de grundläggande frågorna, oavsett verksamhet.

  • Har du en affärsplan med tydliga, mätbara mål och en lagom ouppnåelig vision på plats?
  • Har du en tydlig mission – dvs vet du varför du går ur sängen och till ditt arbete varje dag?
  • Har du definierat dina målgrupper?
  • Har du definierat dina USP:ar (Unique Selling Points) som särskiljer dig från dina konkurrenter?

Grafiken

Har du allting på plats för att kunna bygga en stark grafisk närvaro och är grunden för din varumärkesutveckling?

  • Har du en plattform för din grafiska identitet med logga, symbol, typsnitt, bildmanér, tonalitet osv som tydliggör hur du arbetar med ditt varumärke?
  • Har du en konverterande hemsida som engagerar din målgrupp och får dem att stanna kvar på sidan för att veta mer och köpa dina produkter?
  • Har du uppdaterade mallar för presentationsmaterial, annonser, offerter, nyhetsbrev etc?
  • Har du bra, säljande bilder och rörlig media på plats?

Marknadskommunikation

Har du strategierna och planerna för din marknadskommunikation på plats?

  • Har du en plan för försäljning, marknadsföring och kommunikation som hakar i din affärsplan?
  • Jobbar du integrerat i alla kanaler, dvs har du synkade budskap och grafik i alla dina olika kanaler som ger igenkänningseffekt?
  • Har du säljande, paketerade och rätt prissatta erbjudanden?
  • Har du en plan för hur du jobbar med sociala medier?
  • Samlar du in adresser till din e-postlista och har du en plan för hur du jobbar med nyhetsbrev?
  • Har en plan för din PR och mediebearbetning?
  • Har du en plan för innehållet på din hemsida och ditt SEO-arbete = hur du ska hamna högt på sökmotorerna och driva trafik till din hemsida?

Kan du svara JA på allt ovan? Grattis – du ett fulländat varumärkesbyggar- och marknadsföringsproffs!
Svarade du JA på många, men inte alla frågor? Då behöver du lägga lite tid för att höja dig några snäpp.
Svarade du NEJ på många frågor och inte hinner, vill eller har kunskapen att göra jobbet själv? Då kan jag hjälpa dig framåt. Hör av dig!


Ditt varumärke är inte vad du säger att det är.
Det är vad dina kunder säger om dig när du inte är där.


Marknadsföring för småförtagare – så kommer du igång

Många småföretagare känner igen sig i att veta att varumärkesbyggnad, marknadsföring och aktiv försäljning är viktigt, för att inte säga avgörande för att optimera intäkterna och vara lönsam över tid. Men hur i hela världen ska du ha tid att hinna tänka strategiskt mellan att ta hand om dina befintliga kunder, personalen och all administration?

Börja med verkligheten – inte visionen
Vad säger dina kunder om dig när du inte är där? Det är den känslan som är ditt varumärke. Utgå från det du är bäst på och gräv där. Vem är din typiska kund? Hur hittade de dig och varför? Där finns nyckeln till att hitta fler som dem.

Bestäm vem som är din målgrupp
Ingen kan vara allt för alla. Ju smalare och mer unik du är utifrån dina egna styrkor och förutsättningar, desto större chans har du att bli vald av gäster som dessutom är villiga att betala mer för nöjet att köpa av dig. Bättre att vara förstahandsvalet för några än “okej” för alla.

Bli ännu mer du

Ett starkt varumärke inte bara ökar omsättningen, det gör även att dina kunder är villiga att betala mer och gör det lättare att hitta personal. Att ta ett omtag av ditt varumärke kan verka oöverstigligt svårt och dyrt, men det behöver det inte alls vara och det är garanterat en investering som lönar sig i längden. Varumärkesutveckling handlar inte om att bli något du inte är – tvärtom handlar det om att bli MER av det du redan är.

Sälj, sälj, sälj. Eller?

Ja. Och nej. Idag handlar försäljning om oändligt mycket mer än att ringa kalla samtal och ställa ut på mässor. Försäljning handlar om att kunderna ska hitta dig på Google, AI-sök och att du har en snygg och genomtänkt kundresa som leder till köp för alla dina olika segment. Från första kontakt eller annons, hela vägen till hur offerten ser ut, hur den är prissatt och hur du fortsätter att hålla kontakt efter avresa.

Prissättning och paketering

En viktig framgångsnyckel är hur du prissätter och paketerar dina produkter. Rätt pris till rätt kund på rätt tid, är en gammal sanning som fortfarande gäller. Fel erbjudande till fel pris säljer inte medan rätt erbjudande till rätt pris säljer. Så enkelt, och så svårt, är det.

Blanda jakt och skörd
Hunt (taktiska kampanjer, annonser, mässor) ger snabba besök till hemsidan och bokningar. Harvest (organiska varumärkesbyggnad som nyhetsbrev, sökbarhet, sociala medier, PR) bygger ditt varumärke långsiktigt. Det är hur du lyckas kombinera alla delar som gör hela skillnaden och när allting är i balans, kommer resultaten.

Stycka elefanten
Sätt ett tydligt och mätbart mål med 3–5 aktiviteter som ska leda dit. Planen ska rymmas på en A4 – annars blir det lätt övermäktigt och heller inte gjort.

Se till att någon tar ägarskap
Planen genomförs bara om någon tar ansvar och ägarskap. Här kommer till exempel en sådan som jag in i bilden. Jag hjälper dig igång och utbildar dig och dina medarbetare till ett långsiktigt ägande.